Verslag 6: Bezoek! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu Verslag 6: Bezoek! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu

Verslag 6: Bezoek!

Door: Naud van Onna

Blijf op de hoogte en volg Naud

28 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo mensen,

Het is alweer een hele tijd geleden. Ik vond het nu maar weer eens tijd voor een verslagje.

We waren gebleven bij de week voordat Puck kwam. Ik had er natuurlijk enorm veel zin in! Ik was de nacht ervoor in Kaapstad blijven slapen. Stijn zou me in de ochtend afzetten op Cape Town International. Ik was natuurlijk veel te vroeg en voor m'n gevoel duurde het nog een halve dag voordat ze uiteindelijk uit de gate kwam.

Samen met Puck heb ik een geweldige tijd gehad in Zuid-Afrika! We hadden samen een autootje gehuurd, zodat we fijn rond konden touren door dit prachtige land. We begonnen de eerste paar dagen in en rond Grabouw. We hebben een heerlijke dag gehad aan een prachtig strandje in de buurt van Betty's Bay en ik heb de leuke plekjes van Grabouw kunnen showen.

Op maandag was het tijd voor ons reisje. We hadden een twee-daagse trip geboekt. De eerste stop was in Mosselbay. Hier hebben we heerlijk gegeten en cocktails gedronken bij een Cubaanse eettent.
De volgende dag was het tijd voor de safari in Bottlierskop. Het was een geweldige ervaring. Een heel mooi gebied en we hebben alle dieren van dichtbij kunnen bekijken.
Na de safari zijn we richting Oudtshoorn getrokken. Hier hadden we een overnachting in een 'romantische cottage'. Het was daar heel erg mooi! In de avond hebben we, hoe kan het ook anders in Oudtshoorn, struisvogelbiefstuk gegeten. Heerlijk!

De rest van de dagen hebben we in Grabouw doorgbracht. We hebben nog leuke tripjes naar bijvoorbeeld 'Cape Point' en Kaapstad gemaakt. Het waren fantastische dagen!

In het weekend zijn mijn ouders gearriveerd. Puck en ik namen afscheid van ons vertrouwde autootje. Maar samen met Pa en Ma kregen we weer een leuke auto ervoor terug.

Met mijn ouders en Puck zijn we richting de Tafelberg gegaan. Hier hebben we mooi gewandeld. Verder hebben we nog een aantal plekken in Kaapstad bezocht. Erg gezellig allemaal!

Na het weekend was het voor Puck helaas weer tijd om naar huis te gaan. We konden terugkijken op heerlijke dagen! Heel fijn om elkaar weer even gezien te hebben.
Ze zou dinsdag het vliegtuig pakken naar Holland. Met de nadruk op 'ZOU'. Emirates presteerde het namelijk om een vliegtuig 52 uur te vertragen.
Toen ik, dinsdagavond, al met mijn ouders in de Bear and Barrel in Grabouw Champions League aan het kijken was, kreeg ik een berichtje van Puck. Ze zat nog op het vliegveld. De vlucht ging niet meer vertrekken en ze werden naar hotels gebracht. Dus ik ben als een speer richting Kaapstad gereden, het hotel ingesniekt en uiteindelijk hebben we nog een heerlijk nachtje (gratis) in een hotel kunnen overnachten.

Op donderdag was het dan echt zover. Na al twee keer afscheid te hebben genomen was het bij de derde keer, zoals het spreekwoord luidt, scheepsrecht. Maar gelukkig konden we op een mooie tijd terugkijken,

Ik kon ook een beetje vooruitkijken. Vanaf zaterdag ging ik namelijk met mijn ouders de 'Garden Route' doen. Een prachtige route langs de zuidkust van Zuid-Afrika.
Het startpunt was Mosselbay, waar ook mijn huisgenoten die nacht waren. Met hun zijn we naar hetzelfde tentje geweest als waar ik eerder met Puck geweest was. En wederom hebben we heerlijk gegeten!

Hoogtepunten van deze reis waren Tsjitsjikama National Park met een geweldige overnachting aan de zee, de safari's inclusief overnachting in Amakhala Game Reserve en een bezoek aan Knysna.

Ook aan de leuke tijd met mijn ouders kwam een eind. Na een laatste overnachting bij mij in huis was het ook voor hen tijd om te gaan. We hebben ontzettend genoten met z'n drieen.

Uiteraard zijn er nog veel meer dingen geweest die deze weken met mijn bezoekers heel bijzonder maakte. Alleen wordt mijn verhaal dan oneindig lang, dus dat bewaar ik voor wanneer ik thuis ben.

Na de tijd met de visite was het weer wennen aan het leven van alledag. Ik kon weer aan het werk. En met success! Inmiddels zijn alle projecten succesvol afgerond. Alle straten zijn gelegd. En het is erg mooi geworden!

Ik ben nu sinds twee weken helemaal gefocust op mijn onderzoek voor de Municipality. Deze is, op een paar puntjes na, af. Tijd om hem aan mijn baas te sturen, zodat hij het voorstel kan bekijken. Daarna zal ik nog een aantal aanpassingen moeten doen, voordat ik de definitieve versie richting Nederland stuur.

Buiten het werken om, was er dit weekend ook tijd voor een feestje. We hadden voor alle studenten in zowel Genadendal als Grabouw een 'kinderfeest' georganiseerd. Iedereen moest verkleed als zijn 'kinderheld' komen. Ik was Winnie de Pooh. Niet echt mijn kinderheld, maar het pak was zo mooi!
Door de dag heen hadden we allemaal activiteiten georganiseerd. Het was een groot success!

Nou mensen, ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van mijn tijd in Zuid-Afrika. Het verhaal liet even op zich wachten, dus is het wat langer dan normaal. Maar ik hoop dat jullie het nog steeds met plezier lezen! Het ga jullie allemaal goed!

Tot gau!

• 28 Mei 2014 - 17:30

Els Den Balvert:

Ha Naudje,
    We hebben elkaar al ff niet gesproken dus is het leuk weer wat van je te lezen.
    Wat fijn dat je zo'n mooie tijd met Puck en met je ouders hebt gehad. Ik hoor ook alleen maar goeie verhalen. Hier kun je later toch mooi op terugkijken. De projecten ook al afgerond, het gaat heel goed met jou dat lees ik wel. Als je de nodige feestjes tussendoor hebt moet dat ook wel lukken toch.
    Het begint al op te schieten voor je Naud. We wensen je nog veel plezier en succes.
    Groetjes Els en Peter

• 28 Mei 2014 - 18:47

Margot:

Hey Naud...
    Wanneer ik je verhaal lees, komen de mooie herinneringen weer naar boven. Wat hebben we toch genoten, en veel gezien. Ik heb het fotoboek gisterenavond afgemaakt en opgestuurd naar Albelli. Daar zijn we ook benieuwd naar. Voor jou gaat het opschieten. Nog 7 weken, en 1 nacht. Hou het nog effe vol. Dat kan jij! En dan kijken we allemaal naar je uit naar je thuiskomst. Groetjes en een hele dikke pakkerd.

• 29 Mei 2014 - 01:24

Elly En Franz:

Hoi Naud,
    Nu zitten we wel erg ver van elkaar, jij in Zuid Afrika en wij in Las Vegas. We kijken onze ogen uit. Wat een glitter en glamour hier. Een grote kermis, maar toch wel bijzonder. We hebben tot nu toe een hele mooie reis gehad en vertrekken overmorgen naar de Canyons. Misschien wel met een helicopter erover vliegen. Wat spannend allemaal he? We hebben elkaar veel te vertellen als je thuis komt. Vast bij een etentje, samen met Puck. Komt goed. Liefs van ons: Franz en El.

• 29 Mei 2014 - 11:17

Henk & Mirjam:

Hi Naud,

Mooi verslag jongen. Die laatste nacht met Puck in het hotel zul je wel nooit meer vergeten.
    Prachtig. Zou ik ook zo doen. Je zult inmiddels op de hoogte zijn van de geboorte van onze kleinzoon Ferre van Jerzy en Miriam.
    Het is een prachtkereltje. Hij heeft al bijna meer haar dan ik :-). Ik ben benieuwd in welke clubkleuren we hem ooit zullen aantreffen. Voor Miriam hoeft het voetbal niet zo.
    Dus wie weet, welke sport hij in de toekomst zal kiezen.
    Wij wensen je heel veel succes voor de laatste weken en zorg dat je geestelijk rijker terug komt dan toen je weg ging.

Henk en Mirjam

• 29 Mei 2014 - 16:57

Marije:

Hey kerel,

Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven. Je hebt ook zulke super mooie dingen mee gemaakt en gezien. Hebben net ff kunnen Skype. Fijn om je weer te horen en te zien. Ben echt heel blij om je in juli weer te zien, maar nu vooral nog ff genieten van de laatste weken. Veel plezier. Liefs Marije en je krijgt een hele dikke knuffel van je kleine nichtje

• 15 Juni 2014 - 14:39

Hallo Hier Is Jo:

Hey die Naud,
    Hier weer ff reactie op je geweldige verslag. Wat is dat altijd leuk en gezellig om te lezen.
    Het is nu vast ff afkicken nu het bezoek van thuisfront allemaal is vertrokken. Maar voor jouw wordt het ook aftellen nu. Het was toch een leuke onderbreking lijkt me zo!!(?) En wat ik allemaal zo lees, hebben jullie daar een super leuke tijd gehad!Wel balen voor Puck dat zelang op,haar vlucht heeft moeten wachten,maar aan de andere kant hadden jullie nog ff extra tijd samen onverwacht...!! (Qualitytime !!)hier in NL is de Oranjegekte weer aan de gang.ook gezellig hoor.!!! Vooral na de eerste wedstrijd is die alleen nog maar toegenomen.... Wat een wedstrijd he en wat een uitslag !! Heb je ook alles kunnen zien?Ik was bij Mims op de verjaardag. Was gezellig. Hadden binnen en buiten tv aan. Alleen was wel grappig, ik zat buiten te kijken( lkkr terras verwarming aan!)en er zat iets vertraging op de lijn. Dus als er een goal werd gescoord, dan hoorde je ze binnen juichen en wisten diegene die buiten zaten dat ze alert moesten zijn, dat was wel lachen hoor!!!maar heerlijk dat sfeertje weer ,en ik geniet er echt van!!!Bente heet ook prom gehad. Zag er mooi uit vond,ik als omi zeg je dat altijd natuurlijk!!! Maar vele met mij...wel jammer dat het de hele dag regende.Had nog zo gehoopt dat het s'avonds ff droog zou zijn,maar nee dus...!!Naudje ik ga een bakkie in doen. Heb zo veel te vertellen ,maar we kletsen wel weer bij als je thuis bent. Lees dat het met project ook goed gaat en dat is wel prettig. Je leert zo veel....,en grote ervaring rijker. Mooi combi toch?!maar ik kan me voorstellen dat je ook weer naar NL verlangd. Heerlijk weer bij je Fam. En natuurlijk Puck niet te vergeten...!!! Nog ff jochie en dan hangen we aan je lippen om alle verhalen die je hebt, te beluisteren!!!Wens je alle goeds en succes voor dat laatste stukje. Met dikke knuf en kus van tante Jo.( ook voor Puck)Tot gauw neefie....!!!X

• 02 Juli 2014 - 14:39

Sigrid:

He Naud,
    Had al eerder je uitgebreide verhaal gelezen over je bezoek en de tochten die jullie gemaakt hebben, maar had er nog niet op gereageerd. Nu alsnog, beetje laat....maar niet minder goed bedoeld!
    Het zit er bijna op voor je, toch snel gegaan in mijn beleving, hoe was dat voor jou? En is je opdracht af en gelukt of moet je nu ineens nog van alles voor elkaar krijgen. Wens je toe dat je in relaxte toestand kunt afronden en nog de tijd kunt nemen om te laten indalen dat je gewoon een half jaar in Afrika hebt geleefd! Stoer hoor.
    Neem straks al je mooie ervaringen en verhalen mee en dan kom ik n keer bijkletsen, had ik je ouders ook nog beloofd, denk dat het jullie dubbele verhalen gaan worden.
    Tot snel dus en een goed afrikaans afscheid toegewenst, knuffel