Verslag 1: Vertrek, aankomst en eerste dagen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu Verslag 1: Vertrek, aankomst en eerste dagen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu

Verslag 1: Vertrek, aankomst en eerste dagen

Door: Naud van Onna

Blijf op de hoogte en volg Naud

09 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo allemaal!

Vanuit het zonnige Zuid-Afrika schrijf ik mijn eerste reisverslag voor jullie. Ik zal proberen zo af en toe eens een update te geven van mijn leven hier in Grabouw.

Donderdag 6 februari was het dan zover. Mijn grote avontuur naar Zuid-Afrika ging beginnen. Gek genoeg heb ik weinig zenuwen gekend in de dagen ervoor. De tijd vloog voorbij. Mede dankzij het zeer geslaagde afscheidsfeest op zaterdag. Dank allemaal voor jullie feestelijke bijdrage hieraan. Daarnaast wil ik ook alle mensen bedanken die mij op welke manier dan ook succes hebben gewenst.

De donderdag van vertrek was natuurlijk een beetje dubbel. Aan de ene kant had ik ongelofelijk veel zin in om naar Zuid-Afrika te vertrekken, maar aan de andere kant heb ik ook veel mensen die ik natuurlijk ga missen. Gelukkig maar dat je in deze tijd geen flessenpost meer heb, maar gewoon kunt facebooken, skypen en appen.

De reis zelf ging erg voorspoedig. Het vliegtuig, de A380, vond ik echt prachtig! Daarnaast was ook de maatschappij heel erg goed. Het eten was prima en tijdens de vlucht kon ik ook vast wennen aan de lekker Zuid-Afrikaanse rode wijntjes. In Dubai hadden we een tussenstop. Hier heb ik drie uur gewacht met de mede-studenten. Dit was al meteen erg gezellig, het zijn leuke mensen. 's Nachts vervolgden wij onze weg naar Cape Town. Ik heb helaas weinig kunnen slapen, maar gelukkig was er veel entertainment aan boord. En ik heb een aantal prachtige foto's kunnen maken van Cape Town vanuit de lucht.

Eenmaal op het vliegveld aangekomen werden meteen alle korte broeken uit de koffers gepakt, het was immers 27gr. In de aankomsthal stond Karin Benjamin op ons te wachten. Zij is de hoofdcoördinator van het project. Zij ving ons daar op en begeleide ons naar de bus. Met diezelfde bus werden wij naar 'The Sommerset Mall' gereden. Hier moesten we beddengoed en de boodschappen voor de eerste dagen halen. Erg handig dat de boodschappen voor je ingepakt worden aan de kassa! Zouden ze in Nederland ook moeten doen haha!

Met een volgeladen bus werden wij naar onze huizen in Grabouw gebracht. Dit was een mooie route over een bergpas met een geweldig uitzicht over de regio. Iets later kwamen we bij ons huis aan. Het eerste aanblik was meteen goed! Een geweldig terras bij de voordeur met prachtig uitzicht, waar we ook niet veel later met een wijntje in de hand neergestreken waren. In de avond zijn we met alle aanwezige Grabouw-studenten naar de plaatselijke coffeeshop geweest. En nee mensen, we hebben geen wiet gerookt hier. We hebben in 'The Orchard' heerlijk gegeten met z'n allen. Voor R100 rand (6,50 euro) heb ik een 'Pizza Shawarma' (Shoarma) en twee heerlijke koude Heinekens op. In de avond heb ik samen met mijn huisgenoot Stijn nog even in de woonkamer gezeten en contact gehad met het thuisfront. Toen zijn we gaan slapen, ik had immers een nacht overgeslagen.

In de eerste volle dag stond het ophalen van de auto's gepland. Wij zouden om 13:00 opgehaald worden, dit werd uiteindelijk 14:30. Maar dat is schijnbaar onderdeel van de Afrikaanse cultuur. Het autoverhuurbedrijf was in de buurt van Cape Town. Na alle verplichtingen te hebben voltooid was het tijd voor de eerste rit (links rijden). Stijn ging eerst achter het stuur. Op de helft zouden we wisselen. De rit ging verrassend goed, maar wel erg wennen natuurlijk. Na 600 keer de ruitenwissers aan te hebben gezet waren we eindelijk weer thuis.

's Avonds hebben we heerlijke taco's gemaakt. Wel jammer dat de kookplaat er ongeveer een half uur over doet om helemaal warm te zijn haha. Maar dat geeft niet, we hebben alle tijd! Na het eten was het tijd om alle laptops eens aan te sluiten. En ja, wat is een zaterdagavond zonder voetbal? Mijn clubje moest voetballen tegen NEC. We hebben alles live kunnen volgen, zeer verdiende overwinning. Ik vroeg me alleen wel af of Vitesse dit weekend nog gevoetbald heeft?

Vandaag was het tijd voor een verkenning in het dorp. We zijn wandelend het dorp in getrokken. Zag er prima uit. Aardig wat winkels waar je vooral handige spullen kunt kopen. Daarna zijn we nog even bij de andere studenten om de hoek wezen kijken. Die wonen ook erg mooi, met vier huizen bij elkaar.

En toen, ja toen zat ik hier met de laptop op hetzelfde terras met prachtige uitzicht die ik eerder al noemde. We zijn aan het wachten op de twee andere vrouwelijke huisgenoten. Die kunnen ieder moment arriveren.
De plannen voor vanavond zijn er nog niet. Maar Stijn en ik zijn het er allebei over eens dat je die maar beter niet kan maken. 'We zien het wel!'

Nou mensen, dit was het dan weer. Ik hoop dat ik het verhaal niet te lang heb gemaakt. Ik ga proberen zo af en toe eens een verslagje erop te zetten. Maar ik weet nog niet hoe druk ik het ga krijgen, dus verwacht er vooral niet té veel, dan kan het alleen maar meevallen.

Tot gou!

  • 09 Februari 2014 - 14:08

    Karin Egging:

    He Naud
    Leuk zeg dit verslag
    Geniet en hopelijk gauw weer een berichtje
    Tot gou!

  • 09 Februari 2014 - 14:13

    Richard:

    Mooi verslag.
    Zal vanmiddag verslag doen op het feestje.
    Ik spreek, app, Skype je snel.

  • 09 Februari 2014 - 14:35

    Els Den Balvert:

    Mooi verhaal Naud. Het klinkt allemaal heel goed. Eerst n weekje op kamp en daarna gaat het echte week beginnen. We wensen je heel veel succes met de stage en vooral ook een hele fijne tijd. Geniet ervan dan kunnen wij ook van jouw verhalen en foto's genieten.
    Groetjes Els en Peter

  • 09 Februari 2014 - 14:37

    Margot:

    Hey Schatje....
    Heerlijk om wat van je te horen. Het ga wel goed......zo te lezen.

  • 09 Februari 2014 - 15:14

    Rens:

    Klinkt goed Noet!! En ik heb van derden vernomen dat Vitesse thuis tegen de nummer laatst moest dus die zullen wel gewonnen hebben... misschien dat iemand hier nog antwoord op kan geven ;-)
    Viel spass!
    xje

  • 09 Februari 2014 - 15:22

    Hettie:

    Zo, heerlijk na het schaatsen je eerste reisverslag gelezen! Heerlijk om te lezen op een zondagmiddag! Geweldig Naud! Hopelijk lezen we nog veel meer van je! Fijne eerste week, en lieve groetjes van ons!

  • 09 Februari 2014 - 15:22

    Hettie:

    Zo, heerlijk na het schaatsen je eerste reisverslag gelezen! Heerlijk om te lezen op een zondagmiddag! Geweldig Naud! Hopelijk lezen we nog veel meer van je! Fijne eerste week, en lieve groetjes van ons!

  • 09 Februari 2014 - 15:25

    Sigrid:

    Leuk om te lezen en klinkt als n prima basis voor een mooie tijd en fantastische ervaring!
    Hier zijn we ondertussen 4 medailles verder, 2gouden, 1zilveren en 1 bronzen. Dat belooft ook nog wat de komende weken.....
    Geniet van je zondag en een goede start op je stageplek,
    Knuffel
    Sigrid

  • 09 Februari 2014 - 15:48

    Chiel:

    Dag bruder,
    Bedankt voor je verslag! Klinkt allemaal erg goed. Heb van vierden gehoord dat fitesse gebrand was op een goede wedstrijd, weet niet helemaal hoe het is afgelopen.
    Maak er een mooie tijd van

    Gr. Chiel

  • 09 Februari 2014 - 16:01

    Lynn:

    Lieve ome Naud,

    Ik vond het eerst helemaal niet leuk dat je zo ver weg op reis ging. Maar nu ik lees hoe leuk je het daar hebt, heb ik er eigenlijk wel vrede mee. Ik hoop dat je nog meer leuke verhaaltjes gaat schrijven.Ik moet stoppen want papa moet mij verschonen want ik heb bah gedaan!

    Kusje van Lynn

  • 09 Februari 2014 - 16:51

    John:

    He Naud,

    Leuk om je verslag te lezen. wat een super ervaring! Geniet ervan en hou ons op de hoogte en succes met je stage.
    groeten van John en Jolanda Bolder en kids

  • 09 Februari 2014 - 17:15

    Koning Faab:

    Goed verhaal!

  • 09 Februari 2014 - 21:23

    Marian:

    Ha die Naud.
    Jij bent snel met je reisverslag!
    Hartstikke leuk om te volgen.
    Een fantastische tijd , en groeten uit Duiven
    van ons,
    Arnold en Marian

  • 10 Februari 2014 - 10:45

    Marga En Ton:

    Hallo Naud,
    Mooi eerste verslag. Veel succes daar.
    Overigens heeft Vitesse na een draak van een wedstrijd 0-0 gespeeld tegen Den Haag.
    We hopen snel weer van je te horen.
    Groetjes van Marga, Ton, Bouke, Jill, Daan en Joyce.

  • 10 Februari 2014 - 20:49

    Chris En Alie:

    Heey Naud

    Hartstikke leuk om je op deze manier te kunnen volgen!
    super tijd daar.
    dikke knuf van ons allemaal hier.

  • 13 Februari 2014 - 03:29

    Hallo Hier Is Jo!:

    Hoi Naud,
    Net je relaas gelezen. Eigenlijk al bedtijd.Maar je kent, me altijd al een nachtbraker geweest,en dat zal denk ik niet veranderen !!tof om je op deze site te volgen. Hoop nog veel van je te horen.dit ziet er allemaal geweldig uit en klinkt goed.Heb ook genoten van je feestje.!Doe Puck en de meiden de groeten.!!Zo lief dat ik dacht Lisette (?)( studeert rechten) haar aansteker aan mij gaf!!Voor Puck zal 't niet meevallen en je wel erg missen.Naudje heeeeel veel succes daar in Z.Af. En wacht vol spanning weer op je vlgd verslag knuf van tante Jo.x

  • 16 Februari 2014 - 12:23

    Franz:

    Hai Naud , het begin is goed zo te lezen dat is het halve werk toch????
    Eenzaam zal het wel niet worden zo samen met je mede studenten.
    Geniet er van en vergeet niet vooral veel engels te lullen, want daar ging je vooral voor.
    Puk missen is dan niet voor niets geweest.
    Bedankt voor je felicitaties met mijn verjaardag.
    Franz

  • 16 Februari 2014 - 12:55

    Elly:

    Lieve Naudje, kippenboutje,

    Daar zit je dan. Aan de andere kant van de evenaar en je beleeft zoveel nieuwe dingen. Geweldig. Ik
    vind, dat je heel leuk kunt schrijven en ga jouw belevenissen echt goed volgen. O.k., we zijn wat laat
    met reageren, maar nu sta je bij mijn favorieten en krijg je regelmatig een berichtje van mij.
    Het was deze week de week van de jarigen, Tonnie, Franz, Petra dus een drukke week. Lynn was hier
    afgelopen donderdag. Het is toch zo,n scheetje. Chiel heeft mij (weer) een martelwerktuig aangemeten
    voor 's nachts dus ik hoop, dat het wat gaat helpen. Amerika lonkt, dus ik wil graag in vorm zijn.
    Veel succes a.s. maandag als je begint aan je stage. Dikke knuffel van mij: "Tante kus"

  • 16 Februari 2014 - 17:15

    Tante Jo.:

    Ha die Naud,
    Hier nu Zondagmid. 17.00uur.dus zo tijd voor een wijntje! Dacht,voor ik daar aan begin ,ff berichtje naarjou.Jier alles oké.Bij jou daar ook nog steeds?drukke week achter de rug met wel allemaal leuke dingen,en tussendoor de Olympic Games volgen.Qua schaatsen doen de nl ers het prima.Net weer eenstelletje medailles erbij...toppie!!!(dames) Vrijdagavond met je moeder en Maria naar "Vuile Huichelaars" geweest. Wat hebben we gelachen zeg....eeeen natuurlijk hard meegezogen!!! Wat een leuke voorstelling,en zo knus in Posttheater!! Eerst werd ik getrakteerd op hapje eten in Turks restaurant,daarna theater..onvergetelijke avond. Echt geweldig ! Gisteren naar verjaardag van Petra.,ook gezellig. Maar vandaag was 't ff bijtanken na al die feestelijkheden!! Dus zit tante Jo met huispak en de warme uggs aan,op de bank ,niet charmant maar wel lkkr!!( net ma Flodder!!!! Haha)Zonnetje schijnt hier wel,achter 't glas lijkt het wel lkkr,maar staat behoorlijke wind.Zou er jaloers van worden als ik me bedenk dat jij daar heerlijk in het wRme zonnetje zit.Zo Naudje,je bent weer een beetje op de hoogte. Hoorde van je ouders dat Puck je ook komt bezoeken,geweldig hè...!!Leuk om naar uit te kijken.Ga nu echt een wijntje in schenken voor het eten en wens je alle goeds.Tot het vlgd berichtje knuf van mij,en groetjes aan de rest,xxx

  • 01 Oktober 2014 - 12:46

    Eline:

    Hey Naud,

    Toevallig kwam ik op jouw pagina terecht. Aangezien ik in februari 2015 zelf ook mee gaan doen aan dit project vind ik het ontzettend leuk om te lezen over jouw ervaringen.
    Ik geloof dat je daar een toptijd hebt gehad en je hier je leven lang profijt van zult hebben.
    Als je nog (tijd voor) tips hebt, mag je me altijd mailen!

    Groetjes van Eline

  • 01 Oktober 2014 - 12:52

    Eline Vink:

    Hey Naud,

    Toevallig kwam ik op jouw pagina terecht. Aangezien ik in februari 2015 zelf ook mee gaan doen aan dit project vind ik het ontzettend leuk om te lezen over jouw ervaringen.
    Ik geloof dat je daar een toptijd hebt gehad en je hier je leven lang profijt van zult hebben.
    Als je nog (tijd voor) tips hebt, mag je me altijd mailen!

    Groetjes van Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naud

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2481
Totaal aantal bezoekers 11081

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 18 Juli 2014

Stage Zuid-Afrika, Project Theewaterskloof

Landen bezocht: