Verslag 4: Fantastische weekenden - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu Verslag 4: Fantastische weekenden - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu

Verslag 4: Fantastische weekenden

Door: Naud van Onna

Blijf op de hoogte en volg Naud

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor een verslagje vanuit Grabouw. Alles goed daar in Nederland? Hier gaat alles nog steeds perfect. Net even met mijn jarige vader geskypt. Hele familie, drie generaties, waren dit met elkaar aan het vieren. Zag er erg gezellig uit!

De projecten verlopen erg goed. We gaan erg hard en de meeste plannen liggen al klaar. Nu is het wachten, vooral veel wachten hier in Zuid-Afrika! Maar daar wen je gelukkig snel aan.

De afgelopen weken heb ik twee drukke, vermoeiende maar vooral fantastische weekenden gehad. Op dit moment heb ik nog niet alle foto's, maar zodra ik ze heb zal ik ze toevoegen aan dit verslag.

Twee weken terug op vrijdag hadden we weer eens een braay met de afdeling Grabouw gepland. Het was die avond erg gezellig. Het miezerde iets aan het begin van de avond, maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden de braay weer van de buren geleend, en die stond prima droog onder een uitstekend deel van de goot. Het werd uiteraard weer een latertje!

De volgende ochtend, na ongeveer 3 uur geslapen te hebben, stond er een dagje 'sightseeing' op het programma. We verzamelden met de complete groep studenten bij een hostel in Stellenbosch. Vanuit hier zijn we naar de' Paarl-Mountain' gereden met busjes. Dit was een fantastisch natuurgebied met een hele mooie berg. Deze konden we tot aan de top beklimmen. De top was een grote gladde rots, waar je een prima uitzicht had over het hele gebied. De gladde rots leek een beetje op een walvissenhoofd.
Na dit prachtige stukje Zuid-Afrika was het tijd voor, hoe kan het ook anders in Stellenbosch, een middagje wine tasting. Het was prachtig weer. Dus we streken met alle studenten heerlijk neer op een groot grasveld met geweldig uitzicht over de wijnvelden en op de achtergrond de bergen. Ik kan jullie vertellen dat alleen hierdoor het wijntje al 10 keer beter smaakt.
Na de wine tasting was het tijd om terug naar het centrum van Stellenbosch te gaan. Hier gingen we inchecken bij ons hostel, om vervolgens een avond te kunnen stappen in deze 'studentenstad'. Stappen in Stellenbosch was super leuk! Eerst zijn we in een kroeg geweest wat een beetje op een Irish pub leek. Hier ontmoette we een aantal studenten uit Stellenbosch, waarmee we later op de avond naar club 'Tollie' zijn gegaan. In Stellenbosch gaat alles raar genoeg om 02.00 al sluiten. Dus na een goeie hap eten bij de McDonalds was het tijd om naar bed te gaan.

De volgende ochtend moesten we wederom weer vroeg uit de veren. Vandaag vertrokken we naar Khayeleetsha, de grootste township van Kaapstad. Er wonen hier twee miljoen mensen!
In deze township werden we ontvangen in een bed and breakfast. Eerst kregen we een rondleiding door de township. We namen een kijkje bij een cultureel gebruik van een familie. Hier kregen we de kans om eigengemaakte drank te proeven. Ik zal verder niet vertellen waar het naar smaakte, dan stoppen jullie met lezen denk ik. Maar erg lekker was het op z'n zachts gezegd niet haha. Verder zijn we ook naar een winkeltje geweest waar ze bloemen maakten van blikjes. Die man die het maakte was er heel handig mee. Leuk om te zien hoe je van 'niets' toch nog 'iets' kan maken.
In de middag was het tijd voor een pot voetbal. We waren uitgenodigd door het plaatselijke voetbalteam om tegen hen te spelen. Dus met een Nederlands studententeam gemixt met voetballers en niet-voetballers gingen we de uitdaging aan. We reden naar een groot veld ergens buiten de township. Toen we hier aankwamen stond het helemaal vol met allemaal verschillende voetbalteams. Ze gebruiken autobanden als doelpalen. Aangezien wij gewoon een wedstrijd 11-tegen-11 gingen spelen, hadden wij wel grote goals nodig. Dus het voetbalteam had een schep en 6 buizen meegenomen. Die werden voor de wedstrijd netjes geplaatst.
De wedstrijd was twee keer 20 minuten. Alles was aanwezig: scheidsrechter, grensrechters met vlag, coaches en een team met 15 technisch begaafde, snelle, donkere mannen. Het enige wat ontbrak waren de lijnen, maar die werden keurig met stenen aangegeven haha.
De wedstrijd zelf verliep best aardig. Voor een 'bij elkaar geraapt zooitje' speelde we nog best goed tegen het team dat drie keer in de week trainde. Uiteindelijk werd het 2-3 voor de tegenpartij. Maar wel een bijzonder leuke ervaring.

Het weekend erop was weer erg leuk! Zaterdag zijn we vroeg in de ochtend richting Kaapstad vertrokken. Hier hadden we in een naastgelegen plaatsje een dagje surfen gepland. We kregen gratis les van een belg, allée. Hij legde het prima uit en zei al snel dat we het maar gewoon moesten gaan proberen. Maar pff, wat is dat moeilijk zeg. Het is geweldig om te doen. Een leuke ervaring om op je board mee te glijden op de golven. Maar wanneer je moet gaan staan gaat het al snel mis.
Wel is surfen de perfecte 'work-out'. Je traint er zo'n beetje al je spieren mee.
In de avond stond er weer eens een avondje Longstreet op het programma. Er waren veel studenten aanwezig. Dus een mooie avond! We zijn naar 'Club 31' geweest. Dit is een club op de 31e verdieping van het bankgebouw. Een geweldig uitzicht over Kaapstad onder het genot van een drankje en goede muziek. Wie wil dat nou niet?

De volgende dag ging het grootste deel van de groep naar Robbeneiland. Ik, Stijn en Britt bleven achter op het vasteland. We hadden niks gepland en besloten maar wat in het rond te gaan rijden. Na een half uur streken we neer op een rommelmarkt. Hier heb ik eerst de officiele cover en LP 'sticky fingers' van de Rolling Stones gekocht voor mijn vader. Dit is een redelijk zeldzame LP, waar hij al een tijdje naar op zoek was. Ook hebben we een fantastisch mooie flessenhouder gekocht. Dit is niet uit te leggen, maar de foto's volgen zeker nog! Ik weet zeker dat iedereen dit wel in huis wil hebben!
's Middags besloten we om een wedstrijd van Ajax Cape Town bij te gaan wonen. Erg raar dat je voor de wedstrijd nergens kaarten kan kopen bij het stadion. Na een uur, zonder resultaat, op zoek te zijn geweest naar een winkel waar je wel een toegangsbewijs kon kopen, zijn we maar weer terug gereden naar het stadion. Met de laatste hoop dat iemand daar ons vast kon helpen. We werden doorverwezen naar een steward bij de hoofdingang genaamd Steven. Die wilde ons wel buiten het zicht van de politie drie kaarten verkopen voor 100R. Een illegale deal of niet, wij konden naar binnen. De wedstrijd zelf was erg saai. Het niveau was bedroevend haha! Maar de sfeer in het maar voor 1/4 gevulde stadion was geweldig! De eindstand was 0-0, dus we moeten nog maar een keer terugkomen om alsnog wat doelpunten te kunnen zien.

Al met al kan ik dus terugkijken op twee geweldige weekenden. Ik hoop dat jullie, na een veel te lang verhaal, weer een beetje op de hoogte zijn van mijn ervaringen hier in Afrika.

Tot gau!

• 17 Maart 2014 - 21:32

Els Den Balvert:

Hoi Naud wat heb je weer een gezellig verhaal geschreven. Je doet wel leuke dingen zeg.
    Gefeliciteerd met je vader en wat zal hij blij zijn met jouw cadeau. Fijn dat je zo'n leuke club hebt om dingen mee te ondernemen en lekker te gaan stappen. Veel plezier nog.
    Groetjes Els

• 18 Maart 2014 - 03:52

Elly:

Hoi Naud, Nog proficiat met Pa. Toen ik hem belde om hem te feliciteren, waren ze net met jou aan het skypen. Wat dat betreft staat de techniek voor niets. Dus heb ik ook al de foto gezien van de LP van sticky fingers en je leuke flessenhouder!!! Vind je het goed, dat ik toch maar gewoon uit een blikkie of een glas drink???? Ik kan me voorstellen, dat de tijd snel gaat bij jou. Als je zoveel nieuwe dingen ziet en meemaakt, dan vliegt het voorbij. Nog een paar weken en dan komt Puck alweer. En daarna Pa en Ma. Die hebben er ook reuze zin in om naar je toe te gaan. Hoe gaat het met Engels? Steek je er nog wat van op? Of is het gemixed met Zuid-Afrikaans? Hier gaat alles z,n gangetje. De boys groeien als kool en wij zijn ons al een beetje aan het voorbereiden voor onze vakantie. Nou Naud, geniet van al het
    moois daar en succes met je project. Dikke knuffel van mij: El uut de Olmen

• 18 Maart 2014 - 12:29

Marga En Ton:

Wat een prachtig verslag weer. Mag de volgende keer alleen wel iets langer.
    Veel plezier nog.
    Groetjes, Marga en Ton

• 18 Maart 2014 - 20:26

Hallo Hier Is Jo...:

Hey Naudje,
    Wat is het weer leuk om je te volgen met al het wel & wee wat je mee maakt daar in Sud Afrika... Maar gelukkig meer "wel dan wee" lees ik.Lijkt me ook zo'n geweldige ervaring voor je !!!En net als alle anderen hier voor mij,wil ik je ook van harte feliciteren met je pa.Van je ouders heb ik gehoord dat ze je wel missen en echt uitkijken om naar je toe te gaan.Dat zal je vriendinnetje ook wel hebben. De tijd gaat snel,dus het begint al op te schieten voor hen. Hier alles oké. Leuk feestje van Henk en Mims gehad.Mo zit in Brasil en Tries is net weer terug van wintersport. Ze hebben het geweldig gehad met lkkr sneeuw en heerlijk zonnetje met strak blauwe lucht...wat wil je dan nog meer.Fin heeft vorige week tegen Groessen moeten voetballen en gewonnen.vond hij wel goed!!! Het weer hier is uitzonderlijk mooi voor de tijd van het jaar( niet zo warm als bij jou daar!!) maar we genieten er van. Alles staat El in de knop en de bomen hier voor mij staan bloei,prachtig gezicht....hi Naud ,was je keeper bij dat voetbal wedstrijdje? Wel leuk om zo met de locals om te gaan he!(?) lijk me echt fantastisch daar. Hoe gaat het met het project? Wil het een beetje lukken?Uiteindelijk is dat toch het geen waarvoor je daar bent,dus ook belangrijk!!!kan me wel voorstellen datj julliemoeten wennen aan het rElxe N wat ze daar gewend zijn... Dan pas merk je ook hoe gehaast wij hier leven...!!!hey lieve neef Naud ga. Een bakkie in doen en watching tv.wens je alle goeds en succes. Maar vlgns mij moet dat wel lukken...!! Heeeel veel lieve groetjes van mij.x

• 19 Maart 2014 - 15:41

Wim En Tonnie:

Hoi Naud,
    Leuk om je verslag weer te lezen en te zien hoe je geniet van deze tijd.
    We hebben vanmorgen een collage gemaakt van Zuid Afrika, voor mijn broer (hij wordt vlg. week 70 en dan bieden we op een leuke manier een envelop aan)
    Zij hebben vorig najaar een reis door Zuid Afrika gemaakt en zijn nu nog enthousiast door over.
    Zouden zo nog een keer willen gaan.
    Hier is verder alles oké, Sten en Ise groeien als kool! Zo leuk!
    Heel veel groetjes
    Wim en Tonnie

• 27 Maart 2014 - 10:15

Henk:

Hi Naud,

Leuk verslag weer. Ik merk wel, dat je liever schrijft over alle leuke activiteiten waar je aan deelneemt, dan over de projecten ( ha-ha). Groot gelijk hoor. Geniet er maar van.
    Misschien kom je er nooit meer, of misschien toch nog als hoofdscout van Vitesse om zo'n razendsnelle buitenspeler of een beresterke spits mee naar Arnhem te nemen.
    Gezien de resultaten na de winterstop kunnen we best nog wel wat gebruiken.
    Met Groessen gaat het ook niet zo goed. Het ziet er naar uit dat ze nacompetitie moeten gaan spelen. Met mogelijke tegenstanders als Rijnland en/of Giesbeek zal dit niet makkelijk worden.

Succes met de projecten!

Groetjes,

Henk en Mirjam

• 28 Maart 2014 - 15:54

Hugo En Petra:

hoi Naud,

Zo te lezen heb jij het prima naar je zin daar.
    geniet er vooal van slapen kan thuis ook toch!!
    We hopen dat je opdracht goed verloopt, ook niet onbelangrijk!!
    en verder vooral heel veel genieten want voor je het weet ben je weer thuis
    Je zult wel uitkijken naar de komst van je pa en ma , we hoorden al dat je meisje ook
    nog die kant op komt wat wil je nog meer.
    lDikke kus van ons en we blijven je volgen

Petra en Hugo

• 28 Maart 2014 - 18:45

Els Van Kerkhoff:

Hi Naud,vlgs mij heb je daar n een geweldig leuke tijd en t is heerlijk om jouw verhaal te lezen. Je hebt wel schrijftalent. En veel herkenbaar voor ons. TIA This Is Africa, klinkt ons bekend in de oren, vooral niet te hard werken ha ha en heel veel geduld hebben. Maar wat leuk dat je sticky fingers hebt gekocht, n prachtige LP wij hebben m ook. En voor je moeder zullen er wel genoeg olifanten zijn. Nog f aftellen en dan komen ze naar je toe. Naud, geniet maar lekker van dat mooie land met zn prachtige cultuur. Gr. Andre en Elsje

• 30 Maart 2014 - 22:20

Sigrid:

He peteneef,
    Heb toch het gevoel even vanaf afstand klein beetje in te moeten grijpen. Maak me enigszins zorgen over het partygedrag.......
    GEINTJE!!
    Klinkt alsof je het helemaal naar je zin hebt en tegelijkertjd ook nog eens fantastische ervaringen opdoet in een prachtig land. Dat doe je goed. En geweldig dat Puck en je ouders langs gaan komen. Het is mooi om alles waar je vol verhalen van bent te kunnen delen met het thuisfront weet ik uit ervaring. Kan je ook eens wat vertellen over de inhoud van de projecten waar je aan werkt of is dat topsecret allemaal? ben ik wel benieuwd naar namelijk.
    Lars heeft vandaag een nieuwe "braay" aangeschaft, maar aangezien hij nog in elkaar geschroefd moest worden hebben we maar met de oude braay lekker buiten met Rian, Arno, Mats (Deen was dagje uit met mijn ouders) genoten van een mooie dag. Klok is verzet, dus zomertijd! Laat die zomer maar komen. Wel morgenvroeg eerst uit bed zien te komen.....
    He vent, keep doing the good work ( das engels....), ik blijf je lezen! Knuffel, ook van Lars,
    Sigrid