Verslag 5: Hermanus, Genadendal en het project - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu Verslag 5: Hermanus, Genadendal en het project - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Naud Onna - WaarBenJij.nu

Verslag 5: Hermanus, Genadendal en het project

Door: Naud van Onna

Blijf op de hoogte en volg Naud

12 April 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo mensen,

Het is weer tijd voor een verhaaltje uit Zuid-Afrika. Ik typ dit terwijl ik in mijn bed in het hostel lig te wachten. Over een uurtje of twee kan ik naar het vliegveld vertrekken, om hier mijn schat uit Holland op te pikken. Ik vind het helemaal geweldig dat ze komt! En nu is het moment dan ein-de-lijk daar.

De afgelopen twee weekenden waren rustiger dan anders. Twee weekenden terug zijn we in de richting van Hermanus geweest. Hier zijn we via een prachtige route langs de kust naartoe gereden. Deze route begon bij Gordons Bay. Aan de linkerkant had je telkens mooie natuurgebieden met prachtige bergen. Aan de rechter zijde zag je de kolkende Atlantische Oceaan.
Er leuk was het park met de pinguïns. Het blijven geweldige beesten. Ook zijn we onderweg wilde apen tegengekomen. Er leuk om te zien dat ze gewoon langs de weg leven.
Toen we in Hermanus aankwamen hebben we heerlijk geluncht. Het zag eruit als een gezellig stadje. Hermanus staat bekent om de walvissen die er jaarlijks terugkomen in de baai. Ondanks dat het nog geen walvissenseizoen was, was het toch nog aardig druk in het plaatsje.
Dit eerste bezoek in Hermanus was nog niet het eindpunt. We gingen die dag nog verder richting het zuidelijkste puntje van Afrika, Cape Aghulas. Dit is het punt waar de Indische- en de Atlantische Oceaan samen komen. Dit viel eerlijk gezegd een beetje tegen. Maar de reis er naartoe was prachtig. We hadden de verkeerde afslag genomen, en eindigden op een ‘gravel road’. Deze onverharde weg bezorgde ons een uur lang trillende lichamen en het vergde veel van onze chauffeur, Stijn, op de heenweg. Het was uiteindelijk een geweldige route. We reden over het prachtige platteland van Zuid-Afrika. Onderweg zijn we wilde springbokken en struisvogels tegengekomen. Erg mooi om te zien.
In de avond zijn we teruggekomen in Hermanus. We waren weer verkeerd gereden, dus we waren veel te laat om nog uit eten te gaan. Gelukkig kwamen we 5 minuten voor sluitingstijd nog bij de KFC binnen. Na daar lekker te hebben gegeten was het tijd voor drankjes en een dansje in de club, met uitzicht over de baai van Hermanus.

De volgende dag stond ‘sharkdiving’ op het programma. Maar helaas door de slechte weersomstandigheden kon dit niet door gaan. Super jammer, ik had hier erg naar uitgekeken.
Met de nog niet verwerkte teleurstelling waren we maar weer in de auto gestapt. De reis ging naar Caledon, de ‘’hoofdstad’’ van de gemeente Theewaterskloof. We gingen hier naartoe voor een dagje ontspanning in de spa. Het was een erg mooie openlucht spa, met alles erop en eraan. Na al het ontspannende badplezier, en de nodige uurtjes slaap in het warme water, was het tijd om naar het naastgelegen casino te gaan. Ik was die avond erg ‘’gelukkig’’ met roulette. Dus kon aan het einde van de avond 250R (17 euro) bijschrijven op mijn rekening.

De maandag was een leuke dag voor Stijn en mij. Het project waar we al die tijd voorbereidingen voor hadden getroffen ging eindelijk beginnen. Het asfalt van de Steenbrass Road moet worden vervangen voor een weg met klinkers. Op vrijdag was alles tot in de puntjes geregeld. Toch bleek het op maandag weer op z’n ‘Afrikaans’ te gaan. De helft van het personeel was niet op komen dagen, de leidinggevende was te laat en de graafmachine was veel te laat. Dus na de hele ochtend in het rond gebeld te hebben en de nodige kilometers op en neer te hebben gereden was alles om 10.00 toch nog geregeld. Volgens onze supervisor een ‘recordtijd’. Het schijnt dus altijd zo te gaan bij de start van een project.
Inmiddels is het grootste gedeelte van het project al klaar. Het gaat zelf zo goed dat we alweer een nieuwe opdracht erbij hebben gekregen. Op dit moment zijn alle budgets voor dit ‘bestratingsproject’ rond. Ook zijn de meeste bestellingen al gedaan. De dinsdag na Pasen gaan we hiermee beginnen. Deze weg was wel een stuk moeilijker om af te zetten. Het gaat hier om de ingang van het busstation in het centrum van Grabouw en de supermarkt. We hebben hiervoor omleidingen moeten bedenken en dit goed moeten communiceren met een aantal stakeholders in dit project.

Het afgelopen weekend was ook weer erg gezellig. Op vrijdag hadden we een feestje van Paddy. Hij had een optreden waar weer als vanouds ‘gelangarmdanst’ kon worden. Na dit feestje zijn we nog doorgegaan naar de club in Grabouw, waar het erg laat is geworden.
De volgende ochtend was er tijd om eens even goed uit te slapen. In de middag vertrokken we naar Genadendal, om de andere helft van de studenten eens te bezoeken. Dit is een plaats op een uur rijden van Grabouw, waar de andere groep woont. Genadendal is totaal anders dan Grabouw. Grabouw is op z’n zachtst gezegd iets moderner dan Genadendal. In Genadendal zijn amper verharde wegen, lopen de koeien en ezels bij de voordeur en moet je voor je boodschappen een half uur rijden. Desalniettemin vond ik het een prachtig dorpje. Het uitzicht vanuit het huis was geweldig! En onze mede-studenten hadden voor een heerlijke braay gezorgd. Voor herhaling vatbaar dus.
De zondag zijn we naar de Theewaterskloofdam geweest. Dit was een mooi gebied waar je heerlijk kon zwemmen. Die verkoeling konden we ook wel gebruiken. Het is vanaf zondag niet kouder geweest dan 25 graden. Fijne tempraturen voor de tijd van het jaar in de Western Cape.

En nu… nu is het alweer zaterdag. Deze week duurde langer dan ooit. Eindelijk komt Puck dan vanuit Nederland naar hier. Ik sta op het punt om richting het vliegveld te gaan. Ik heb er super veel zin in. Twaalf dagen alleen maar leuke dingen doen. Vanaf maandag zijn we een paar dagen op reis. We gaan op safari in Botlierskop en hebben twee overnachtingen in Mosselbaai en Oudtshoorn. Verder staan er nog andere leuke dingen op het programma, maar dat lezen jullie wel in het volgende reisverslag.
Ook volgende week wordt het een bijzondere dag. Dan arriveren mijn ouders in Zuid-Afrika. Samen met Puck en mijn ouders gaan we er nog een paar leuke dagen van maken. Vanaf dinsdag moet Puck helaas weer naar huis. Mijn ouders blijven dan nog. Met hun ga ik vanaf vrijdag 25 april de geweldige reis langs de ‘Garden Route’ maken.

Nou mensen, dit was het weer voor nu. Ik ga richting het vliegveld.

Tot gau!

• 12 April 2014 - 11:12

Els Den Balvert:

Hoi Naud,
    Spannend hoor je meisje komt eindelijk wat fijn voor jullie zeg. Wordt dat langearmknuffelen?
    Lekker genieten en haar de plekken laten zien de jij zo mooi vindt en natuurlijk de projecten waar je mee bezig bent.
    Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt hoor. Ik wens je heel veel plezier samen met Puck en straks met je ouders. Wat kun je hier later mooi op terugkijken.

Groetjes Elsje x x x

• 12 April 2014 - 13:02

Kim:

Heee Naudje!!

Shame on me, net pas al je verslagen gelezen, maar had van Joeri natuurlijk alwel een en ander gehoord! Maar wat ontzettend leuk om te lezen wat je voor je stage allemaal moet doen en regelen en super tof wat je allemaal doet en ziet zeg, reizen, feestjes, lekker eten en drinken klinkt heerlijk! Die foto's maken het helemaal af, komen er bij de laatste verslagen ook nog foto's bij ?? :)

Wat heerlijk dat Puck toch nog kon komen hé! Heeeel veel plezier samen, ik zal er in je volgende verslag wel over lezen. Kan niet wachten weer meer te horen, wordt er wel jaloers van hoor haha.

Groetjes Kim. xx

• 12 April 2014 - 14:24

Ton En Marga:

Zoals vanouds weer een mooi verhaal. Zo te lezen heb je meer feestjes en leuke dingen te doen dan stage. Maar je geniet ervan, en zo hoort het ook. Heel veel plezier deze week samen met Puck en volgende week met Richard en Margot.
    Groetjes, Ton en Marga

• 12 April 2014 - 18:11

Hallo Hier Is Jo.:

HeyyyyDie Naud,
    Hartstikke leuk om je verslag weer te lezen. Gaat wel goed als ik het zo lees. Maar heel herkenbaar is dat alles op zijn boerenfluitjes gaat.... Eindeloos geduld moet je hebben!!! Van Mo hoor ik dat ook wel eens. Dus lkkr piano aan doen en maar aanpassen!! Dat wordt straks weer afkicken als je weer terug bent haha!!! Wat ik ook lees is dat je ook geweldig geniet van de natuur,de dieren, de feestjes etc. Lijkt me zo'n prachtig land!!!mijn meiden vonden dat ook al. Het is net een open Dierentuin met al die dieren die je zo maar tegen komt op een trip.

• 16 April 2014 - 06:06

Henk En Mirjam:

Hallo Naud,

Wij wensen je heel veel plezier met Puck en natuurlijk ook met je ouders.
    Het was weer een mooi verslag met een prima weergave van de vele (on) mogelijkheden van dit mooie land. " Doe niet vandaag wat je ook morgen uit kunt stellen" :-)

Margot, neem je nog een flesje "Bloembergwijn" mee vanuit Stellenbosch?

Geniet er samen van.

• 16 April 2014 - 21:03

Loes Aaldering.:

Hey Naud.
    Wat een mooie verhalen.En wat maak je veel mee.Geniet er lekker van.Ook samen met Puck wens ik jullie veel plezier .
    Groetjes Loes Aaldering.

• 16 April 2014 - 22:38

Els Van Kerkhoff:

He Naud, wat zul jij n heerlijke tijd hebben zo samen met Puck, geniet er samen lekker van. En ook voor straks als je ouders komen. Heel veel plezier saampjes en laat ze t mooie Afrika maar ns zien. Wij verheugen ons al op de verhalen.

• 20 April 2014 - 14:26

Tonnie Bloemberg:

Hallo Naud, Puck, Margot en Richard,
    Wat fijn dat jullie dit nu samen kunnen beleven zodat je nadien weet waarover Naud het heeft.
    Geniet van deze tijd!
    Groetjes
    Tonnie en Wim

• 24 April 2014 - 19:19

Chris En Alie:

Hoi Naud.
    Ontzettend fijne tijd samen!!!
    Lieve groet, en Dikke knuffels